Nieuws

Toekomst van duurzame mode

Epson en ontwerper Yuima Nakazato onthullen de toekomst van duurzame mode tijdens de Paris Fashion Week.

De samenwerking combineert digitale technologieΓ«n voor inkjetprinten op textiel en droge vezels om nieuwe kleding te maken van gerecyclede stoffen die opnieuw tot vezels zijn verwerkt

Epson heeft de samenwerking met de vermaarde Japanse modeontwerper Yuima Nakazato en zijn gelijknamige merk YUIMA NAKAZATO, dat streeft naar grotere duurzaamheid in de mode, verder uitgediept. Dit heeft geleid tot de creatie van een prachtige nieuwe couturecollectie die op 5 juli zal worden getoond tijdens de Paris Haute Couture Fashion Week in het Palais de Tokyo.

De nieuwe collectie is voor het grootste deel vervaardigd met behulp van een combinatie van Epson’s duurzamere digitale textielprinttechnologie en een nieuw productieproces voor textiel dat het potentieel heeft om mode-industrie totaal te transformeren en dat aanzienlijk heeft bijgedragen aan de creatie van een innovatieve, kleurrijke en baanbrekende collectie met prachtig ontworpen couturestukken.

De Dry Fibre-technologie van Epson, die al commercieel wordt gebruikt voor het recyclen van papier, waarbij vrijwel geen water nodig is, is aangepast voor de productie van bedrukbare, niet-geweven en opnieuw tot vezels verwerkte stof van gebruikte en afgedankte kleding.

Dit experimentele productieproces voor textiel werd in januari van dit jaar voor het eerst onthuld in het kader van een driejarige samenwerking tussen Epson en YUIMA NAKAZATO. Voor de show in juli heeft Epson aanzienlijke vooruitgang geboekt voor wat betreft de kwaliteit van de stof, waardoor deze dunner, flexibeler en veel eenvoudiger te bedrukken is dankzij het gebruik van Epson’s duurzame Monna Lisa direct-to-fabric digitale textielprinttechnologie. Β 

Bij het onthullen van de nieuwe collectie willen Epson en YUIMA NAKAZATO mensen bewust maken van het water en materiaal dat wordt verspild bij traditionele kledingproductie, met de bijbehorende excessen. De show in Parijs in juli illustreert hoe de overstap naar digitaal printen op textiel met duurzamere pigmentinkten de mode-industrie een duurzamere en meer milieuverantwoorde manier van printen op textiel biedt. [1] Β 

De nieuwe couturelijn die te zien zal zijn in het Palais de Tokyo is geprint met de Epson ML-13000. Dit is een prototype en een zeer flexibele direct-to-fabric digitale textielprinter waarmee levendige kleuren kunnen worden bereikt met pigmentinkten op een scala aan stoffen en oppervlakken.

De stof die werd gebruikt om de nieuwe YUIMA NAKAZATO-modelijn te creΓ«ren, is afgeleid van materiaal van gebruikte kleding uit Afrika, de plaats van bestemming voor veel afgedankte kledingstukken van elders in de wereld. Yuima Nakazato heeft een bezoek gebracht aan Kenia, waar hij ongeveer 150 kg gebruikte kleding kocht die bestemd was voor de vele ‘kledingbergen’ die uit afgedankte Westerse kleren bestaan. Epson paste vervolgens het droge proces toe waarbij het afvalmateriaal opnieuw tot vezels wordt verwerkt en dat heeft geresulteerd in de productie van meer dan 150 meter niet-geweven stof, die vervolgens is bedrukt met pigmentinkten via de digitale Epson Monna Lisa-printtechnologie. [2]

Hitoshi Igarashi van de Printing Solutions Division van Epson legt het belang van de technologie uit: “Hoewel de ontwikkeling van de Dry Fibre-technologie nog in de kinderschoenen staat, denkt Epson dat deze, in combinatie met digitaal printen met pigmentinkt de mode-industrie een veel duurzamere toekomst kan bieden, waardoor het watergebruik aanzienlijk wordt verminderd en ontwerpers de vrijheid krijgen om hun creativiteit volledig tot uitdrukking te brengen.

“Sinds januari van dit jaar heeft Epson aanzienlijke vooruitgang geboekt in de kwaliteit en bedrukbaarheid van stoffen die opnieuw tot vezels zijn verwerkt. Deze zijn nu minder dicht, steviger en veel flexibeler, waardoor ze beter zijn geschikt zijn voor bedrukken met de Epson Monna Lisa ML-13000 direct-to-fabric digitale textielprinter.

“Het prototype ML-13000 kan niet alleen inkt, maar ook drie verschillende soorten vloeistof tegelijk op stof printen, waardoor de glans, duurzaamheid en flexibiliteit worden vergroot. Epson heeft deze printer gebruikt om op textiel te bedrukken dat opnieuw tot vezels is verwerkt met een geoptimaliseerde balans tussen inkt en vloeistoffen.

“Met deze innovatie kan snel worden geproduceerd, waarbij waterverbruik wordt verminderd en energie wordt bespaard. Dit initiatief toont aan hoe afgedankte kleding kan worden ge-upcycled tot nieuwe kledingsoorten dankzij de combinatie van de creativiteit van YUIMA NAKAZATO en de Epson-technologie.

“De Ecologische Visie van Epson verplicht ons om bij te dragen aan een kringloopeconomie, en deze ontwikkeling kan een stap zijn om dit te bereiken. Hoewel we ons nog in een experimentele fase bevinden met textielproducten, zijn we ervan overtuigd dat de droogvezeltechnologie een enorm potentieel heeft om de mode-industrie te verduurzamen.”

YUIMA NAKAZATO-website: www.yuimanakazato.com

 

Β 

[1] Digitaal printen op textiel met pigmentinkten zorgt voor een duurzamere aanpak van het productieproces van textiel vergeleken met traditionele analoge methoden. Naast pigmentinkten, waarvoor aanzienlijk minder water is vereist, vergt het digitale proces veel minder fasen en is het minder complex. In tegenstelling tot bij analoog zijn geen plaatproductie, wassen of opslag vereist, hoeft er maar weinig gebruikte inkt te worden verwijderd en is on-demand productie mogelijk die bijdraagt aan minder afval.

[2] De digitale Direct-to-Fabric-printers van Epson, Monna Lisa, gebruiken minder water in vergelijking met analoge methoden. Pigmentinkten zijn milieuvriendelijker. Epson GENESTA-pigmentinkten zijn goedgekeurd voor GOTS door ECOCERT.

 

Bron: press.epson.eu/nl_NL/newsroom/

Ander nieuws

Smart Office Center ook actief in de uitvaartbranche

π•πšπ§ 𝐭𝐫𝐚𝐝𝐒𝐭𝐒𝐨𝐧𝐞𝐞π₯ 𝐧𝐚𝐚𝐫 π­π¨πžπ€π¨π¦π¬π­π›πžπ¬π­πžπ§ππ’π  Uitvaartzorg van Bree, een gevestigde naam in de uitvaartbranche,...

De waarheid over printen in de gezondheidszorg

πƒπž 𝐰𝐚𝐚𝐫𝐑𝐞𝐒𝐝 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐩𝐫𝐒𝐧𝐭𝐞𝐧 𝐒𝐧 𝐝𝐞 𝐠𝐞𝐳𝐨𝐧𝐝𝐑𝐞𝐒𝐝𝐬𝐳𝐨𝐫𝐠 De meerderheid van de zorgverleners zegt dat ze elke week door...

Geprint leermateriaal beter dan digitaal voor studenten

De meerderheid van de studenten erkent dat geprint leermateriaal hun leerproces beter ondersteunt dan alleen...
Scroll to Top